Про проект


Про проект "Національний екзит-пол’2014"

 

 25 травня 2014 року, у день виборів Президента України, Консорціум «Національний екзит-пол’2014», до якого входять Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва», Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, проведуть Національний екзит-пол’2014. Управління проектом,  фінансовий і медійний менеджмент екзит-полу  здійснюватиме  Фонд «Демократичні ініціативи». Опитування виборців проводитимуть Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) і Центр Разумкова,  наукове керівництво, розробку вибірки та координацію робіт з опитування  виконуватиме  КМІС.

Вибірка

Генеральна сукупність екзит-полу – виборці, які проголосували на виборчих дільницях на території України (крім спеціальних дільниць – лікарні, тюрми, військові частини, закордонні дільниці). Вибірка буде репрезентативною  для України в цілому й для її 4 регіонів (Захід,  Центр, Схід, Південь).
Вибірка є двоступеневою кластерною, на першій ступені – з кожної області пропорційно кількості дільниць у цій області відбираються виборчі дільниці з рівною ймовірністю, на другій ступені  – проводиться систематичний (покроковий відбір) виборців на виборчій дільниці. Використовуватиметься постійний крок відбору протягом дня проведення виборів.
Результати опитування будуть представлені в загальнонаціональному масштабі та в розрізі чотирьох регіонів:

Західний регіонЗакарпатська, Волинська, Рівненська, Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Чернівецька та Хмельницька області;

Центральний регіон — Житомирська, Вінницька, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Сумська, Чернігівська, Київська області та місто Київ;

Південний регіон — Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька і Дніпропетровська області;

Східний регіон — Харківська, Донецька і Луганська області.

 

Кількість виборчих дільниць – 400 (по 200 для кожної дослідницької компанії).

Обсяг вибірки – близько 17 000 респондентів (залежно від явки).

Середня кількість опитаних на кожній дільниці – приблизно 45.

Кількість інтерв’юерів – на кожній виборчій дільниці  працюватиме 2–3 особи, усього буде задіяно близько 1000 інтерв'юерів, які пройдуть спеціальне навчання.

Похибка вибірки – статистична  похибка вибірки з врахуванням дизайн-ефекту не перевищуватиме 1.3%, але є ще систематичні похибки, які залежать від різних факторів. Виходячи з досвіду попередніх екзит-полів, що були проведені за такою самою методологією, ми припускаємо, що помилка вибірки не перевищить 2.5% для лідерів і буде в межах 0.5–1% для інших кандидатів.  На парламентських виборах 2012 року максимальна помилка вибірки для всіх партій не перевищувала 1.9%.

Метод збору даних і опитувальник – застосовуватиметься методика «таємного голосування», оскільки вона зменшує кількість відмов і суттєво підвищує надійність даних екзит-полу. Суть методики полягає в тому, що під час проведення опитування замість прямого запитання – «Скажіть, за кого Ви проголосували?» – респондент сам заповнює анкету, що починається із цього запитання.  Крім цього, анкета міститиме запитання  про стать, вікову групу, освіту, а також час прийняття рішення, за кого голосувати.  При цьому респондента проситимуть заповнити демографічні питання, але зазначать, що це не обов'язково.

Головна мета проекту – забезпечити ефективний громадський контроль за чесністю виборчої процедури, а також отримати інформацію про соціально-демографічну структуру електорату.

В Україні вже склалася традиція проведення екзит-полів, яку  започаткував Фонд «Демократичні ініціативи»,  вперше організувавши екзит-пол і телешоу «Ніч виборів» під час виборів парламенту 1998 року. Відтоді учасники проекту набули  значного досвіду в організації і здійсненні опитувань на виході з виборчої дільниці.
Фонд «Демократичні ініціативи» організовував екзит-поли під час парламентських виборів 1998, 2002, 2006, 2007 та 2012 років, двох турів виборів Президента 1999 року,  трьох турів виборів Президента України у 2004 році та двох турів президентських виборів у 2010 р.  В усіх цих екзит-полах з 1999 р. брав участь Київський міжнародний інститут соціології, а з 2004 р. – Центр ім. Разумкова.  Цього року це вже буде 13-й національний екзит-пол, що його організовує Фонд «Демократичні ініціативи». 12-й національний екзит-пол, що його проводить КМІС і 8-й екзит-пол, що його проводить Центр ім. Разумкова (було проведено також декілька місцевих  екзит-полів – у Мукачевому та Києві). 

Оприлюднення результатів Національного екзит-полу-2014 відбудеться  в Укрінформі (вул. Богдана Хмельницького, 8/16 )

25 травня 2014 року буде проведено три прес-конференції:

- 14.00 – прес-конференція, присвячена  поточному звітуванню про перебіг процесу опитування респондентів,  ймовірним проблемам та складностям, що можуть виникнути у інтерв’юерів під час збору даних.

- 19.45 – початок прес-конференції.

- 20.01 – оприлюднення на прес-конференції попередніх результатів відразу по закритті виборчих дільниць, на основі даних, що були зібрані за дві години до закінчення голосування і продиктовані телефоном.

- 23.00 – прес-конференція за три години після закриття дільниць з оприлюдненням оновлених даних, зібраних на дільницях, де робота тривала до закриття дільниць (теж продиктованих телефоном).

Деталізований звіт  за результатами екзит-полу буде оприлюднено  після одержання паперових анкет, орієнтовно 3 червня. 

Окрім того, Фонд «Демократичні  ініціативи імені Ілька Кучеріва» планує опублікувати  книжку за результатами екзит-полу (як і після кожних виборів).

До початку екзит-полу буде виготовлено промо-сюжет та три промо-ролики.

«Національний екзит-пол’2014» фінансово підтримали  міжнародні  донори:

  Міжнародний Фонд «Відродження»,

  Програма Matra Посольства Королівства Нідерландів в Україні,

  Національний Фонд підтримки демократії (США),

  PACT, проект UNITER,

  Європейський  Союз.

Реалізація проекту перебуватиме під контролем Наглядової Ради, до якої увійшли лідери громадських організацій, провідні українські журналісти, вітчизняні та зарубіжні експерти. Консультувати та контролювати проведення Національного екзит-полу будуть такі міжнародні експерти з Росії, Польщі, США.

За  оприлюдненням результатів Національного екзит-полу’2014 можна буде стежити на таких інтернет-ресурсах:

  1. Сайт «Національний екзит-пол’2014»: http://dif-exitpoll.org.ua 
  2. Сайт Фонду «Демократичні ініціатива імені Ілька Кучеріва»: http://dif.org.ua/
  3. Сторінка Фонду «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» у мережі Facebook:  https://www.facebook.com/pages/Democratic-Initiatives-Foundation-Фонд-Демократичні-Ініціативи/104606432904082?ref=hl
  4. Сайт Київського міжнародного інституту соціології:  www.kiis.com.ua

Інформація синхронно оприлюднюватиметься  українською та англійською мовами. Окрім вище зазначених інтернет-ресурсів,  інформація поширюватиметься за допомогою сервера електронної пошти.



 

 

Про проект "Національний екзит-пол’2012" на виборах Верховної Ради України 2012 року

8 жовтня  2012 року, у день виборів Верховної Ради України, Консорціум “Національний екзит-пол’2012”, до якого входять Фонд “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, проведуть Національний екзит-пол’2012.
     Управління проектом,  фінансовий і медійний менеджмент екзит-полу  здійснюватиме  Фонд «Демократичні ініціативи». Опитування виборців проводитимуть Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) і Центр Разумкова,  наукове керівництво, розробку вибірки та координацію робіт з опитування  виконуватиме  КМІС.
 

Вибірка. Генеральна сукупність екзит-полу –  виборці, які проголосували на виборчих дільницях на території України (крім спеціальних дільниць). Вибірка буде репрезентативною  для України в цілому й для її 4 регіонів (Захід,  Центр, Схід, Південь).

Вибірка є двоступеневою кластерною, на першій ступені з кожної області, пропорційно кількості дільниць у цій області, відбираються виборчі дільниці з рівною ймовірністю, на другій ступені проводиться систематичний (покроковий відбір) виборців на виборчій дільниці. Використовуватиметься постійний крок відбору протягом дня проведення виборів.

Результати опитування будуть представлені в загальнонаціональному масштабі та в розрізі чотирьох регіонів:

Західний регіонЗакарпатська, Волинська, Рівненська, Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Чернівецька та Хмельницька області;

Центральний регіон — Житомирська, Вінницька, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Сумська, Чернігівська, Київська області та місто Київ;

Південний регіон — АР Крим, Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька і Дніпропетровська області;

Східний регіон — Харківська, Донецька і Луганська області. 

Кількість виборчих дільниць  300  (по 150 для кожної дослідницької компанії).

Обсяг вибірки – 16500 респондентів (залежно від явки)

Кількість інтерв’юерів – на кожній виборчій дільниці  працюватиме 2–3 особи, усього буде задіяно близько 700 інтерв'юерів, які пройдуть спеціальне навчання.

Похибка вибірки.  Статистична  похибка вибірки з врахуванням дизайн-ефекту не перевищуватиме 1.3%, але є ще систематичні похибки, які залежать від різних факторів. Виходячи з досвіду попередніх екзит-полів, що були проведені за такою самою методологією, ми припускаємо, що помилка вибірки не перевищить 2.5% для лідерів і буде в межах 0.5–1% для інших партій і блоків.  У дочасних парламентських виборах 2007 року максимальна помилка вибірки для всіх партій не перевищувала 1.1%.

      Метод збирання даних і опитувальник.

Застосовуватиметься методика «таємного голосування», оскільки вона зменшує кількість відмов і суттєво підвищує надійність даних екзит-полу. Суть методики полягає в тому, що під час проведення опитування замість прямого запитання “Скажіть, за кого Ви проголосували?”, респондент сам заповнює анкету, що починається із цього запитання.  Крім цього, анкета міститиме запитання  про стать, вікову групу, освіту, а також час прийняття рішення, за кого голосувати.  При цьому респондента проситимуть заповнити демографічні питання, але зазначать, що це не обов'язково.

 Головна мета проекту — забезпечити ефективний громадський контроль за чесністю виборчої процедури, а також отримати інформацію про соціально-демографічну структуру електорату партій .

В Україні вже склалася традиція проведення екзит-полів, яку  започаткував Фонд «Демократичні ініціативи»,  вперше організувавши екзит-пол і телешоу «Ніч виборів» під час виборів парламенту 1998 року. Відтоді учасники проекту набули  значного досвіду в організації і здійсненні опитувань на виході з виборчої дільниці.
Фонд “Демократичні ініціативи” організовував екзит-поли під час парламентських виборів 1998, 2002, 2006 та 2007 років, двох турів виборів Президента 1999 року,  трьох турів виборів Президента України у 2004 році та двох турів президентських виборів у 2010 р.  В усіх цих екзит-полах з 1999 р. брав участь Київський міжнародний інститут соціології, а з 2004 р. – Центр ім. Разумкова.  Цього року це вже буде 12-й екзит-пол, що його організовує Фонд “Демократичні ініціативи”. 10-й національний екзит-пол, що його проводить КМІС і 8-й екзит-пол, що його проводить Центр ім. Разумкова (було проведено також декілька місцевих  екзит-полів – у Мукачевому та Києві). 
 

Презентація даних.  Планується триразове оприлюднення результатів із врахуванням оновлених даних:

 - відразу по закритті виборчих дільниць, 28 жовтня, о  20.00  на основі даних, що зібрані за дві години до закриття дільниць;

-  за 3 години після закриття дільниць, о 23.00  з додаванням  даних, зібраних на дільницях, де робота тривала до закриття дільниць (теж продиктованих телефоном);

- деталізований звіт через 5–7 днів після одержання паперових анкет.

Інформація синхронно оприлюднюватиметься українською та англійською мовами на сайтах: http://www. dif-exitpoll.org.ua, dif.org.ua, chesno.org, поширюватиметься за допомогою сервера електронної пошти, а також через  соціальні мережі.

Окрім того, Фонд «Демократичні  ініціативи» імені Ілька Кучеріва планує опублікувати  книжку за результатами екзит-полу (як і після кожних виборів).

 “ Національний екзит-пол’2012” фінансово підтриманий  міжнародними  донорами:  Міжнародним Фондом “Відродження”,  програмою Matra Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Національним Фондом підтримки демократії (США),  PACT, проект UNITER, Європейським  Союзом.

Реалізація проекту перебуватиме під контролем Наглядової Ради, до якої увійдуть лідери громадських організацій, провідні українські журналісти, вітчизняні та зарубіжні експерти.


 

Про проект "Національний екзит-пол’2010" на виборах Президента України 2010 року


17 січня та 7 лютого 2010 року, у дні виборів Президента України, Консорціум “Національний екзит-пол’2010”, до якого входять Фонд “Демократичні ініціативи”, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, проведуть Національний екзит-пол’2010.

Управління проектом, фінансовий і медійний менеджмент екзит-полу здійснюватиме Фонд «Демократичні ініціативи». Опитування виборців проводитимуть Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) і Центр Разумкова, наукове керівництво, розробку вибірки і координацію робіт з опитування виконуватиме КМІС.

Під час  першого туру виборів планується опитати близько 13 000 респондентів на 240 виборчих дільницях. Похибка вибірки не перевищить 2.5 % для лідерів перегонів і буде в межах 0.7 – 1.5% для інших кандидатів.
Під час  другого тру планується опитати близько 16 500 респондентів на 300 виборчих дільницях. Похибка вибірки не перевищить 2.5 %.

Результати опитування будуть представлені в загальнонаціональному масштабі та в розрізі чотирьох регіонів:

Західний регіон — Закарпатська, Волинська, Рівненська, Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Чернівецька та Хмельницька області;
Центральний регіон — Житомирська, Вінницька, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Сумська, Чернігівська, Київська області та місто Київ;
Південний регіон — АР Крим, Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька і Дніпропетровська області;
Східний регіон — Харківська, Донецька і Луганська області.

Головна мета проекту — забезпечити ефективний громадський контроль за чесністю виборчої процедури, а також отримати інформацію про соціально-демографічну структуру електорату кандидатів на посаду Президента України.

В Україні вже склалася традиція проведення екзит-полів, яку започаткував Фонд «Демократичні ініціативи», вперше організувавши екзит-пол і телешоу «Ніч виборів» під час виборів парламенту 1998 року. Відтоді учасники проекту набули значного досвіду в організації і здійсненні опитувань на виході з виборчої дільниці.
Фонд “Демократичні ініціативи” організовував екзит-поли під час парламентських виборів 1998 , 2002 , 2006 років, позачергових парламентських виборів у 2007 році, двох турів виборів Президента 1999 року та трьох турів виборів Президента України у 2004 році. В усіх цих екзит-полах з 1999 р. брав участь Київський міжнародний інститут соціології, а з 2004р. – Центр ім. Разумкова. Цього року це вже буде 10-й екзит-пол, що його організовує Фонд “Демократичні ініціативи”, 9-й національний екзит-пол, що його проводить КМІС і 7-й екзит-пол, що його проводить Центр ім. Разумкова (було проведено також декілька місцевих екзит-полів – у Мукачевому та Києві).

Результати загальнонаціонального опитування будуть оприлюднені після закінчення голосування 17 січня та 7 лютого 2010 року о 20 год.01 хв.
Уточнені результати екзит-полу планується оголосити близько 23-ї години. Крім того, ця інформація буде синхронно опублікована українською й англійською мовами на сайтах: http://www.exitpoll.org.ua, dif.org.ua, newcitizen.org.ua,
http://vkontakte.ru/club14300686 - група на Вконтакті

http://twitter.com/exitpollua офіційний акаунт у твіттері

Проект «Екзит-пол’2010» підтриманий громадською кампанією Новий Громадянин, учасником якої є Фонд «Демократичні ініціативи» і в яку увійшли близько 30- ти громадських організацій.

“Екзит-пол’2010” фінансується форумом міжнародних донорів, до якого на сьогодні входять такі організації: Програма демократичних грантів Посольства США в Україні, Міжнародний Фонд “Відродження”, Канадський фонд підтримки місцевих ініціатив Посольства Канади в Україні, Програма малих проектів за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Канадсько-Українська фундація, Національний фонд підтримки демократії, Фонд Ч.Ст. Мотта (США).

Фонд «Демократичні ініціативи» звернувся також до інших іноземних представництв, українських громадських організацій, юридичних та фізичних осіб за фінансовою підтримкою у проведенні опитування.


Реалізація проекту перебуває під контролем Наглядової Ради, до якої увійшли вітчизняні та зарубіжні експерти.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Про проект "Екзит-пол на позачергових виборах мера Києва та депутатів до Київради"

Екзит-пол на позачергових виборах мера Києва та депутатів до Київради проведуть Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) і фонд «Демократичні ініціативи»

 

Замовником проведення екзит-полу 25 травня, у день позачергових виборів мера Києва та депутатів до Київської міської ради, став канал ICTV.

Опитування на виході з виборчих дільниць проведуть :

  • Київський міжнародний інститут соціології (КМІС)
  • Фондом «Демократичні ініціативи»
  • «Бюро статистичного аналізу» (польовий етап роботи).

     

Під час екзит-полу планується опитати 10 тисяч виборців на 100 виборчих дільницях міста Києва.

До роботи в опитуванні буде залучено 200 інтерв’юерів.

Опитування розпочнеться водночас з відкриттям виборчих дільниць о 8:00, а закінчиться о 20:00. Результати екзит-полу буде оголошено о 22.00 у спеціальному випуску програми «Факти» телеканалу ICTV.

 

Після оприлюднення результатів екзит-полу в ефірі ICTV вони миттєво стануть доступними для ознайомлення на цьому Інтернет-сайті, а також на сайтах Фонду «Демократичні ініціативи»» www.dif.org.ua, телекомпанії ICTV www.ictv.ua, Київського міжнародного інституту соціології www.kiis.com.ua

 

 

Про проект "Національний екзит-пол '2007"

30 вересня 2007 року, у день позачергових виборів народних депутатів України, Консорціум “Національний екзит-пол’2007”, до якого входять Фонд “Демократичні ініціативи”, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, проведуть опитування виборців на виході з виборчих дільниць — Національний екзит-пол’2007. Це буде дев’ятий всеукраїнський екзит-пол, що його організовує Фонд “Демократичні ініціативи”. Планується опитати близько 20 000 респондентів на 300 виборчих дільницях.
 
Головна мета проекту — забезпечити ефективний громадський контроль за чесністю виборчої процедури.
 

Результати опитування будуть представлені в загальнонаціональному масштабі та в розрізі чотирьох регіонів:

Західний регіон:

Закарпатська, Волинська, Рівненська, Львівська, Івано-Франківська,Тернопільська, Чернівецька та Хмельницька області;

Центральний регіон:

Житомирська, Вінницька, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Сумська, Чернігівська, Київська області і місто Київ;

Південний регіон:

АР Крим, Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька і Дніпропетровська області;

Східний регіон:

Харківська, Донецька і Луганська області.

 

З історії Українського екзит-полу

З 1998-го року екзит­пол став справжньою зброєю проти нечесних політиків. Це словосполучення, яке органічно увійшло в українську мову з англійської, протягом останніх років активно вживається поруч з українським відповідником, і всі громадяни, які хоч трохи цікавляться політикою, знають, що це таке. Адже саме поняття «опитування на виході » органічно вплелося в українське життя. Нині політично активні громадяни України вже не уявляють без цього поняття жодних виборів.

Чимало людських винаходів спочатку сприймалося як розваги, але життя засвідчувало, що вони набагато серйозніші, ніж могли уявити їх самі винахідники. Так сталося і з соціологічним опитуванням на виході з виборчих дільниць – екзит­полом. Батьками екзит­полу були американці. В 60 ­ті роки вони винайшли його для потреб новин, задля організації шоу, яке мало привернути більшу увагу населення до виборів. Засновники цього методу опитування прагнули підтримати зацікавленість аудиторії під час репортажів про вибори. Адже по закритті виборчих дільниць наставала певна пауза, яка тривала до оголошення результатів виборів. Екзит ­пол, дані якого оприлюднювалися задовго до оголошення офіційних результатів, дав змогу не припиняти обговорення перебігу виборів і навіть прогнозувати їх підсумки. Тож засоби масової інформації тримали в напрузі увагу максимальної аудиторії.
 
Крім того, на відміну від «сухих» результатів виборів, екзит ­поли визначають багато інших аспектів: наприклад, як розподілилися симпатії виборців за соціальними, професійними, статевими ознаками. Звісно, насамперед це пожива для новин, але врешті­решт, дослідження екзит­полу дають матеріал для серйознішого політичного і соціального аналізу. Базовані на вимірах громадської думки, політичні дебати стають глибшими, аргументованішими.
 
Якщо підсумувати функції, які виконує екзит­пол, то можна виокремити три найголовніші: 1. Прогноз результатів виборів невдовзі по закінченні голосування. 2. Аналіз соціально­демографічних характеристик виборців, що взяли участь у голосуванні, а також особливостей електоратів різних партій, блоків і кандидатів. 3. Здійснення громадського контролю за чесністю підбиття підсумків.
 
В Україні традицію проводити опитування екзит­пол заклав Фонд «Демократичні ініціативи».На пострадянському просторі автори якихось суспільно значимих ініціатив дуже часто воліють узгоджувати свої ідеї з владою. Такий підхід обумовлений «совковою» радянською звичкою, коли комуністична влада мала давати дозвіл на всі помітні дії громадян. Тим часом Фонд «Демократичні ініціативи » ні з ким із можновладців не погоджував своїх задумів і не просив у них дозволу. Діючи у дусі громадянського суспільства, він відповідно сприяв розвиткові такого суспільства в Україні.
 
Ми організували і провели вже вісім загальноукраїнських екзит­полів. Уперше це сталося 1998 року. Ідея народилася як спільна українсько­американська. Вона виникла у процесі співпраці Фонду «Демократичні ініціативи» з колегами фірми QEV­Analitycs (Вашинґтон) Елегією Скочилас та Стівом Вагнером, а також Девідом Блеком. Першими,хто відгукнувся на цю ідею, були українські журналісти. Власне, без їхньої участі та підтримки екзит­пол як засіб контролю за виборами не мав би шансів реалізуватися. Спільно з Українським медіа­клубом, а саме такими відомими журналістами, як Сергій Набока, Ірина Погорєлова, Світлана Рябошапка, Микола Вересень, Данило Яневський, ми запропонували зробити на базі даних екзит­полу телешоу, що стало складовою частиною кампанії зі сприяння проведенню чесних і справедливих вибрів. Провівши переговори з телеканалом «Студія 1+1 », ми дістали схвальний відгук його керівництва.
 
Отож, 29 березня 1998 року Фонд «Демократичні ініціативи » провів перше в історії України опитування на виході з виборчих дільниць – екзит­пол. Розробку методики опитування було здійснено спільно з фірмою QEV­Analitycs. Польову роботу виконала фірма «Соціс ». Було опитано 10000 виборців на чотирьохстах дільницях. Результати екзит­полу виявилися близькими до результатів виборів і дали змогу назвати заздалегідь вісім партій і блоків, які подолали чотиривідсотковий бар’єр і ввійшли до парламенту.
 
У день і ніч виборів на «Студії 1+1 » пройшло чудове шоу. Цей телеканал за рейтингом того дня передував, оскільки інші працювали у традиційному форматі, а екзит­пол був новим і свіжим. Згідно з нашим задумом, таке шоу було побудоване на результатах екзит­полу. Ми представляли дані опитування з реґіонів, аналізували їх, а також надходили відеосюжети з цих самих реґіонів. Все показувалось у прямому ефірі. Ілько Кучерів коментував підсумки, ведучими були Сергій Набока і Данило Яневський. На той час через новизну цього заходу багато хто з глядачів ще плутав офіційні повідомлення з нашими результатами. Та коли екзит­поли стали традицією, ця проблема відпала. Тепер усі громадяни знають, що екзит­пол це опитування електорату одразу на виході з виборчих дільниць. І ми пишаємося тим, що особисто прислужилися цьому.

 

Підтримай Національний екзит-пол’2010

Коментарі